Haft besök..

.. av fina Katja idag! Jättemysig eftermiddag med prat, fika och mera prat!
Hon är en sån där genomvarm människa som det liksom inte kan finnas
något ont i!


Världens godaste morotskaka - Leila Lindholm!



Detta receptet är för en springform, jag brukar göra 1½ sats och göra den i långpanna istället.
Frostingen brukar jag göra dubbel sats av!
40-45 min gräddningstid, beroede på ugn!

Kaka:
3 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 1/2 tsk kanel
1 tsk malen kardemumma
1/2 tsk malen ingefära
1 nypa salt
1 1/2 dl solrosolja
4 1/2 dl rivna morötter

Frosting:
60 g mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
skal av 1 lime
100 gram philadelphiaost


1. Sätt ugnen på 150 grader.
2.Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt.
3. Blanda alla torra ingredienserna och vänd ner i äggsmeten.
4. Tillsätt olja och rårivna morötter.
5. Fyll smeten i en smord och bröad kakform med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
6. Grädda i mitten av ugnen i ca 55 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.
7. Låt kakan svalna.
8. Vispa ihop frostingen så den blir krämig och bred ut över kakan!


Perfekt att frysa!

Kommentarer
Postat av: Katja

Nämen, så söt du är, så rörd jag blir.. <3

Du om någon är en helt underbar människa.. dina vänner måste vara riktigt rädd om dig. Vänner som du växer inte på träd, du är helt unik!

Ta hand om varandra!

Kram.

Pst, den kakan funderar jag på å fixa till helgen hihi!

2011-01-05 @ 22:42:45
URL: http://smultronduvan.blogg.se/
Postat av: Mochride - mitt hjärtas röst

Vad gott, måste nog prova jag också :)

2011-01-06 @ 11:33:27
URL: http://mochride.blogg.se/
Postat av: Vicki

Inne och kikar i din blogg,sätter ett litet tassavtryck efter mig.



Vicki

2011-01-06 @ 13:34:13
URL: http://fotbollsvicki.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback